Posted on

Hvordan få riktige farger på bildene med riktig hvitbalanse

Hvitbalansen (WB) er etter eksponering det viktigste kameraet gjør for å lage et godt bilde. Det er ikke bare hvor mye lys som varier men også fargen på det. Våre øyne tilpasser seg lyset og rødt blir rødt og huden i ansiktet blir slik vi forventer det. Men for et digital kamera er det ikke like lett. Fargene i lyset fra solen forandre seg gjennom dagen, og avhenger av om det går gjennom en sky eller noen annet. Og lyset fra en lyspære er noe helt annet en lyset fra et lysstoffrør. Så for å lage de gode bildene vi alle ønsker, så hjelper det å forstå hvordan man bruker hvitbalanse (WB) på et digital kamera for å få det gode bildet.

Hvitbalanse

 

Fargetemperatur

I tabell som viser fargetemperaturer, og dette er utgangspunktet for hvordan man justerer hvitbalansen. Fargetemperaturen i synlig lys måles i Kelvin (K) hvor et lys med en høy fargetemperatur er mer blått og et lys med lav fargetemperatur – lavt kelvin tall – har et mer rødlig skjær. Du kan tenke på at en blå flamme har så høy temperatur at den kan skjære i metall mens en rød flamme – som ikke har så høy temperatur – ikke kan det. Dette er litt ironisk da vi ofte snakker om kalde blå farger og varme rød / oransje farger.

 

Fargetemperatur

Lys kilde

 

10000 -15000 K

Klar blå himmel

 

6500 – 8000 K

Over skyet / Skygge

 

6000 – 7000 K 

Middag sollys

 

5500 – 6500 K

Gjennomsnittlig dagslys

 

5000 – 5500 K

Elektronisk blits

 

4000 – 5000 K 

Lysstoffrør 

 

3000 – 4000 K

Tidlig morgen / Sen kveld

 

2500 – 3000 K 

Hjemme lys

 

1000 – 2000 K 

Stearin lys

 

Hvordan påvirker lyset fargene til digitalkameraet

Du har kanskje lagt merke til at bildene du tar ute om vinteren eller inne under lysstoffrør blir litt blålige og bildene du tar inne med stearinlys blir litt oransje / rødlige. Dette kommer av at lyset har forskjellig fargetemperatur og at kameraene ikke alltid klarer og gjette riktig lys. Et digital kamera måler hvor mye rødt, grønt og blått lys det er i lys spektrumet, som reflekteres inn på kameraets sensor. Når vi tar bilder i solen mitt på dagen – blir hvitt, hvitt – og fargene på sitt reneste. Og det er enkelt for kameraet å stille inn riktige farger. Men når vi er inne eller under rare lysforhold er det ikke så lett for kameraet å stille inn riktige farger. Kameraet kan også bli lurt hvis du har mye av en farge i bildet, så det endrer den reflekterte fargen, dette er grunnen til av vi ikke retter blitsen indirekte via en grønn vegg. Men det er ikke vanskelig og overstyre kamerats automatikk.

 

Hvorfor må vi justere hvitbalansen på et digital kamera?

Siden de forskjellige lyskildene har forskjellig lystemperatur vil et bilde tatt med normal dagslys-innstilling inne med vanlige lyspærer gi et bilde med et orange skjær. Det menneskelige øyet er så avansert at det justerer for dette helt automatisk og nesten perfekt, slik at vi får riktige farger. Mens et digital kamera trenger enten å justere automatisk eller at du justerer manuelt slik at du får nøytrale farger i bildet. Man kan også bruke hvitbalansen til å endre tonene i bildet slik man selv ønsker det.

Så når kameraet ser at det er en høy Kelvin (blått lys) så velger det å varme opp ting, og når det er et varmt lys velger det å kjøle ting ned, slik at vi får et nøytralt lys, og farger vi kjenner igjen.

 

Hvitbalanse innstillinger på kamera.
Hvitbalanse innstillinger på kamera, disse kan variere noe fra kamera til kameramodell.

 

Forhåndsinnstilte hvitbalanser

Auto – Den automatiske hvitbalanse innstillingen fungerer bra i de fleste tilfeller, men ofte kan det lønne seg og prøve andre innstilinger for et bedre resultat når lyset ikke er helt standard.

Dagslys – Denne innstillingen passer ypperlig for en solrik dag ute.

Overskyet – Passer godt når det er godt med skyer og et litt blålig lys. Denne innstilingen varmer da opp hudtoner og omgivelsene slik at du får et bedre bilde.

Skygge – Står du inne i en skygge mens solen skinner får du ofte litt blålig lys, så her gjøres fargene litt varmere.

Bilts – Blits er nært dagslys 5000 -5500 kelvin og et nøytralt lyst.

Lyspære Tungsten – Denne innstilingen symboliseres med en liten lyspære og er for fotografering innendørs. Og generelt så kjøler det ned fargene i bildet.

Lysstoffrør Fluorescent – Denne innstillingen kompenserer for det kalde grønlige fluoriserende lyset og varmer opp fotografiet. Dette passer for mye av dagens sparepærer også.

 

Manuell innstilling av hvitbalansen

Gårkort hjelper deg med og få riktige farger.
Gårkort hjelper deg med og få riktige farger.

Du kan også lage din egen manuelle hvitbalanse innstilling ved å ta bilde av noen nøytralt som bruke som en referanse for kamerat. Dette fungerer ofte bra når det er mange forskjellige typer lys i et rom. Det er ikke lett å finne farger i en håndballhall, så her kan det være lurt å ta bilde av et grå kort og lage sin egen hvitbalanse. Det er viktig å ikke bruke et hvitt kopiark da lyset skinner igjennom dette, og det er heller ikke noe farger å justere godt ut ifra. Det burde faktisk ikke hete hvitbalanse men heller gråbalanse, da det er det nøytrale vi ønsker.

Måten dette gjøres er litt avhengig av kameramodell men hovedsakelig gjøres dette ved at man stiller kamerat på auto hvitbalanse og så tar et bilde av gråkortet. Så går man til lag manuell hvitbalanse i kameramenyen, og velger lag hvitbalanse. Til slutt endrer man fra auto hvitbalanse til den manuelle og tar et test bilde og ser om det ser bra ut.

Det finnes mange rimelige og gode gråkort å få kjøpt i butikken. Men en grå genser eller noe annet nøytralt kan også hjelpe.

 

I datamaskinen

En av de gode tingene med digital kamera kontra gammeldags film at så lenge du bruker RAW filer så gjør du ikke noe endelig valg av hvitbalanse. Da kan du endre fargene i RAW konverteringen. Det er ofte lurt å ta bilde av noe du kan bruke som en nøytral referanse selv om du bruker RAW da du enkelt kan bruke pipetten og nøytralisere etter dette objektet. Dette lærer du mer om i våre etterbehandlingskurs. Hvis du bruker JPG så har du ingen mulighet til å endre.

 

Konklusjon

Noen tenker at det å bruke auto bare er noe for amatører, men ofte så har jeg ikke tid til å justere hvitbalanse manuelt og lyset kan endre seg raskt. Men selv om jeg alltid legger kamerat ned med alle innstilinger på auto. Så er det viktig å vite hva du kan gjøre når du ser på skjermen og det ikke ser ut slik du ønsker. For auto er et godt hjelpemiddel men det er du som tar bildet, og en ingeniør i Japan vet ikke hvordan situasjon du er i, og hva du ønsker. Så bruk litt tid på og venne deg til de manuelle innstillingene, når du har god tid, for da kan du rask bruke dem når du virkelig treger dem. I vårt fotogrunnkurs lærer du alt du trenger rundt dette.